Pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR

Když se rekonstrukce zvrtne

2 min čtení

Nic není důležitějšího než výběr firmy na rekonstrukci vašeho domova. Stačí jedno špatné rozhodnutí a celý proces může být dvakrát delší a třikrát dražší. O tom se přesvědčila paní Alena, která si najala dělníky na montáž zbrusu nové kuchyně.

Paní Alena je nadšená kuchařka, která v kuchyni každodenně stráví dlouhé hodiny. Po pár letech se rozhodla se, že její nejoblíbenější část bytu si zaslouží nový kabát. A protože sama není zrovna velký kutil, najala si firmu pro kompletní rekonstrukci za 106.000 Kč. „Do konce léta to bude hotové, paninko,“ slibovali jí dělníci. Kdyby daný slib dodrželi, tento příběh by vůbec nevznikl.

Roční sezóny se střídaly jedna po druhé, ale po nové kuchyni ani známka. Až v prosinci, tedy 4 měsíce po slibovaném dokončení, se něco začalo rýsovat. Jenže i v této fázi se vyskytly problémy. Paní Alena našla v kuchyni nejrůznější vady a nedodělky – třeba mezeru u horních skříněk, nenamontovanou baterii, jinou barvu pracovní desky, nepřilepený parapet nebo nesprávné napojení boční desky u lednice. Seznam nedokonalostí pokračoval dál a dál a paní Aleně pomalu docházela trpělivost.

„Všechno to napravíme,“ sliboval vedoucí oddělení a tlačil na tým dělníků, aby svou práci udělali pořádně. Jenže po nějaké době ve firmě skončil a paní Aleně vyhasl poslední plamínek naděje. Společnost po odchodu zaměstnance přestala komunikovat a uznané vady odmítla jako neoprávněné.

V této chvíli se paní Alena obrátila na D.A.S. s prosbou o pomoc. Prvním krokem bylo přimět firmu vyřešit vady a nedodělky, k čemuž posloužila argumentace ustanovením § 430 odst. 1 občanského zákoníku: „Pověří-li podnikatel někoho při provozu obchodního závodu určitou činností, zastupuje tato osoba podnikatele ve všech jednáních, k nimž při této činnosti obvykle dochází“. Předchozí uznání těchto vad vedoucím pracovníkem donutilo společnost danou situaci řešit. Netrvalo dlouho a dělníci skutečně dotáhli montáž kuchyně do zdárného konce a všechny vady odstranili.

Tím však práce D.A.S. neskončila. Právníci detailně zkontrolovali předmětnou dokumentaci a zjistili, že firma se zavázala uhradit smluvní pokutu. Ta činila za každý den prodlení 0.03% z hodnoty předmětu koupě – a díky několika měsícům zpoždění se celková výše pokuty vyhoupla na 10.000 Kč. „To je báječná zpráva,“ zvolala nadšeně paní Alena, když se dozvěděla o svých nárocích. Kuchyně byla konečně hotová, a ještě k tomu dostala štědrou kompenzaci.

Kdyby však neměla sjednané pojištění a využila služeb advokátní kanceláře, náklady by v této věci činily nejméně 21.926 Kč. Pokud by advokát navíc podal žalobu a zahájil řízení, náklady by se přinejmenším zdvojnásobily na celkem 43.852 Kč.

Právní ochrana bydlení

Nonstop právní služby pro každého, kdo chce mít jistotu při řešení každodenních sporů běžného života